napelemes-rendszerek-felujitasi-tamogatas

Fontos határidők a napelemes rendszerek telepítésére (2. rész)

Fontos határidők a napelemes rendszerek telepítésére (2. rész)

Fontos határidők a napelemes rendszerek telepítésére (2. rész)

– szaldó elszámolás felújítási támogatásból?

Szerző: Bodnár György

napelemes rendszerekA mini-blogsorozat első részében felemlegettem, hogy 2024. január 1-jén az újonnan belépőkre megszűnik a napelemes rendszerek használóinak „aranykort” jelentő szaldó elszámolás lehetősége.
Megismertük a helyébe lépő bruttó elszámolás elvét, és azt, hogy ennek részleteit ma még nem tudjuk pontosan.
Azok közül, akik már régóta kacérkodnak napelemek telepítésének gondolatával, bizonyára sokan okoskodnak úgy, hogy összekötik a kellemest a hasznossal: 2023. december 31. előtt elvégzik a beruházást, és ehhez ráadásul segítségül hívják a január 1-től érvényes felújítási támogatást.  
A poszt mai részét elsősorban nekik célszerű elolvasni! (Spoiler: sokkolóan sürgető határidők is következnek!)

 

Napelemes rendszerek bekerülési költség korlátja

Nem sokkal azután, hogy megjelent az 518/2020 (XI.25.) kormányrendelet, benne a gyermekeket nevelő családok otthonfelújítási támogatásának örvendetes ígéretével (láttuk, hogy napelemek telepítésére is használható!), éppen a napelemekre vonatkozóan érkezett két aprócska csavar, elrejtve a 641/2020 (XII.22.) Korm. rendeletben.  (Ez a rendelet „Az otthonfelújítási hitel bevezetése érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról” szól.)
Ezek közül az első az eredeti rendeletnek azt a 2.7. §-át egészíti ki, amelyik az elszámolható számlákról szól. A rendelet 2.7. §-a a következő (5a) bekezdéssel egészül ki:

(5a) „Napelemes rendszer telepítését vagy cseréjét igazoló számla esetén az abban feltüntetett anyagköltség és kapcsolódó vállalkozói díj összesítve nem haladhatja meg a bruttó 450 000 Ft/kWp összeget.

Nekem nem teljesen érthető, hogy a jogalkotó miért éppen ennél az „építőanyagnál” látta fontosnak megszabni a maximális árat, de tény, hogy ez egy markáns limit az egységnyi kW teljesítményre vetített fajlagos árra. (A rendeletben szereplő „p” betűben most nem mélyednék el, lényeg, hogy a napelemek teljesítményét (hiszen az a napsugárzás intenzitásától függ) mindig az elérhető maximummal (peak) adják meg. De most nem ez a lényeg, hanem a bekerülési költség korlátozása.)
Nem tisztem megítélni, hogy ez az összeg mennyire reális/szigorú vagy nem, az biztos, hogy szakma jelentős része szerint nem biztos, hogy ez a minőségi berendezések beépítésének kedvez. (Figyelem, bontási lehetőség nincs, nem lehet azt mondani, hogy az efeletti részre nem veszek igénybe támogatást. Azon rendszerek számlái, melyeknél a fajlagos költség a korlát felett van, egyáltalán nem fogadhatók be támogatásra!)

 

Szaldó elszámolás időkorlátja

Ha kicsit tovább olvasunk, akkor a 641/2020 (XII.22.) Korm. rendeletben erre bukkanunk:

„9. § (1) Az R2. 9. § (3) bekezdése a következő s) ponttal egészül ki:
[A kérelemhez mellékelni kell a következő dokumentumokat vagy – az (1) bekezdés b) vagy c) pontja szerinti esetben a j)–l) pontban foglalt dokumentumok kivételével – azok másolatát:]
„s) a napelemes rendszer telepítését vagy cseréjét végző vállalkozó nyilatkozata a 7. § (5a) bekezdésben foglaltak teljesüléséről,

Ez igazából az előző költségkorláthoz kapcsolódó elvárás, és már 2020. január 1-től érvényes is.

… (3) Az R2. 9. § (3) bekezdése a következő u) ponttal egészül ki:
[A kérelemhez mellékelni kell a következő dokumentumokat vagy – az (1) bekezdés b) vagy c) pontja szerinti esetben a j)–l) pontban foglalt dokumentumok kivételével – azok másolatát:]
u) a 6. § i) pontja szerinti esetben 2021. június 30-át követően megkötött villamosenergia-vásárlási szerződés, valamint a villamosenergia-kereskedő arra vonatkozó nyilatkozata, hogy a szerződés olyan elszámolást alkalmaz, amelyben az alkalmazott elszámolási időszaktól függetlenül szaldó nem képezhető és a hálózatba betáplált és vételezett villamos energia mennyisége külön-külön kerül megállapításra.”               

Ez utóbbi viszont már mellbevágó! Függetlenül a 2024. január 1-jei határidőtől, ha valaki felújítási támogatással kíván napelemes rendszert telepíteni, akkor ezt már csak bruttó elszámolásos szerződés mellett teheti meg, ha a szolgáltatóval 2021. június 30. után köt szerződést!
Tehát:
– hiába 2024. január 1. a szaldós elszámolás kivezetésének határideje, aki felújítási támogatással kíván napelemes rendszert telepíteni, annak ez a határidő idén június 30-ra csökken! (Mindez persze akkor igaz, ha valaki oda-vissza mérőn keresztül szeretne csatlakozni a villamos hálózathoz, tehát nem autonóm üzemben gondolkodik.)
– aki nem vesz igénybe ilyen jellegű állami támogatást, annak a szaldós elszámolás szerinti szerződés 2023 végéig nyitva áll. (Legalábbis most így tűnik.)

 

Igencsak sürgető határidő!

Ahhoz, hogy egy napelemes rendszer telepítése során eljussunk a szolgáltatóval kötött villamosenergia-vásárlási szerződés megkötéséig, több hónapos út vezet!
Ez az út pedig jó eséllyel annál göröngyösebb, minél többen próbálnak élni az ügyintézés lehetőségével! (Pláne most, járvány idején…)

Senkit nem akarok elkeseríteni, de vannak olyan kivitelezők, akik már nem vállalják be ennek a határidőnek az elérését… (Mások szerint a helyzet nem ennyire reménytelen, de tény, hogy néhány hét múlva már az lehet. Persze ez is változhat attól függően, hogy ki melyik szolgáltató területén próbálkozik.)

Ebben a beszélgetésben (sok más mellett) végigvettük azt is, mivel kell kalkulálnia annak, aki végig szeretne járni egy ilyen engedélyezési folyamatot! Akit érdekel a téma, és még nem látta, semmiképpen ne hagyja ki!

 

Bónusz: pályázat napelemekre!

Még tavaly szeptemberben, jóval a felújítási támogatás novemberi meghirdetését megelőzően röppent fel a hír, hogy 2021-ben lesz pályázat napelemes rendszerek telepítésére! (Az akkor még nagy szónak számított, mert ezer éve nem volt vissza nem térítendő támogatás ilyen célra, és akkor még senki nem tudta, hogy jön az akár 3 milliós „ingyenpénz” is.)

Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter jelentette be, hogy míg az előző uniós ciklusban a kis- és középvállalkozások energiahatékonysági fejlesztéseit támogatta a kormány uniós pályázatokból, addig a 2021-2027-es pénzügyi ciklusban a magánszemélyek esetében fogják ezt megtenni.
Egészen konkrétan 30-40%-os vissza nem térítendő támogatás lehetősége lett beígérve napelemek telepítésére azzal a kitétellel, hogy a részletek az idei év nyarára várhatók.  (Egy akkori híradás tájékoztatásul ide kattintva!)

Csodák csodája, éppen amikor ezt a részt írtam a posztban, az ITM sajtótájékoztatót tartott ebben a témában (március 3-án)!
„Steiner Attila tájékoztatása szerint 87 ezer, az energiaszegénység kockázatának kitett család kaphat várhatóan vissza nem térítendő támogatást, ebből 70 ezer napelemeket telepíthet, 17 ezer pedig a napelemet a fűtési rendszerek korszerűsítésével összekapcsolva juthat támogatáshoz.” (A teljes hír ide kattintva olvasható.)

Tavaly szeptemberben ez a hír nagy lelkesedést váltott ki, aztán néhány dolog „leértékelte” az akkori bejelentést:
– a később bejelentett felújítási támogatás legalább ilyen jó feltétekkel kecsegtet,
– azt már akkor körvonalazták, hogy erre a pályázati lehetőségre csak(?) a kevésbé fejlett régiókban élő nagycsaládos háztartások számíthatnak (ezt megerősíti a mostani hír is),
– jó eséllyel az ennek keretében megvalósuló napelemes rendszerek már csak bruttó elszámolás mellett szerződhetnek. (Lehet, hogy éppen emiatt került be a szaldós határidő később a felújítási támogatásokba is?) 

 

Ha hasznosnak találtátok a cikket és továbbra is szeretnétek értékes, építkezéshez kapcsolódó tartalmakról értesülni, iratkozzatok fel hírleveleinkre:


És ajánljátok barátaiknak, ismerőseiteknek is, akiknek érdekes lehet!

Kategóriák: Felújítás, Jogi háttér, Megújuló energia, Napelem, Villamosság

Vélemény? (0) ↓

Vélemény?