Ki és hogyan fizeti majd a felújítást? (Otthonfelújítási támogatás 2024 – 2. rész)

Ki és hogyan fizeti majd a felújítást? (Otthonfelújítási támogatás 2024 – 2. rész)

– avagy utófinanszírozásról és kivitelezői finanszírozásról kicsit részletesebben

Azt már mindenki tudja, hogy a most meghirdetett Otthonfelújítási támogatás 1 millió forint önerő mellé maximum 6 millió forintos támogatást ad vissza nem térítendő rész és kamatmentes hitel formájában.
Egyáltalán nem mellékes kérdés azonban, hogy mikor és hogyan lehet majd hozzájutni a megítélt támogatáshoz?
Más megközelítésben: mennyi pénzt kell beletennünk a kivitelezésbe, mielőtt hozzájutunk a támogatáshoz?
Mini-sorozatomban ezt próbálom kideríteni a nyilvános tervezetből. (Figyelem, a végleges tartalom még változhat!)

 

Előfinanszírozás kontra utófinanszírozás

Korábbi pályázatok esetében sokan estek abba a csapdába, hogy „kézzel fogható” pénzként számoltak a megítélt támogatással, pedig azt csak utólag kapták kézhez, akkor, amikor elkészültek a munkálatokkal és kiderült, hogy mindenben megfeleltek a vállalásaiknak.
Ez egyben azt is jelentette, hogy a beruházást valamiből nekik kellett előfinanszírozniuk – és ezt a pénzt valahonnan – ha átmenetileg is, de – ténylegesen elő kellett teremteni. (Hiszen ebből kellett megvenni az anyagot és kifizetni a mestereket.)
Hiába nyert el valaki mondjuk egy 6 milliós munkához 3 milliós vissza nem térítendő támogatást, a munkák lebonyolításához kellett neki 6 millió forint saját tőke, még ha ebből 3 millióra – jó eséllyel, ha nem hibázott a lebonyolításban – csak átmenetileg volt szüksége, mert a végén megkapta a pályázatból. Ha pedig valakinek csak a tényleges 3 milliós önrész volt a bankszámláján, akkor főhetett a feje, hogy az építkezés idejére honnan szerez pénzt. (Áthidaló kölcsön? Baráti-rokoni segítség?)

 

Finanszírozza a vállalkozó!

2021 őszén jelent meg a köznyelvben csak „ingyenes napelemes pályázat” néven elhíresült pályázat, melynek keretében napelemek telepítésére és akár komplett gépészeti energetikai felújításra lehetett 100%(!) támogatáshoz jutni. (A mostani Otthonfelújítási támogatáshoz hasonlóan EU-s pénzből megvalósuló RFR-6.2.1 pályázat részletei ma is elolvashatók a kormány honlapján. https://ujvilagcdn-napelem.azureedge.net/public/felhivas-RRF-6.2.1-2021_v11.pdf)
Ez már kikötötte, hogy a finanszírozott munkálatok csakis erre az alkalomra regisztrált kivitelezői körrel valósíthatók meg. Már pályázni is közösen kellett, mellékelve a kivitelezői szerződést. Ezzel párhuzamosan megteremtődött annak a lehetősége, hogy a kivitelező előfinanszírozza a beruházást, így az a megrendelőnek ténylegesen egyetlen forintjába sem kerül.
A beruházás végén aztán a kivitelező számolt el állammal. (A kivitelező kérhetett max. 40% előleget az államtól a munkákhoz.)  
A megrendelők természetesen örültek ennek a lehetőségnek, a kivitelezők pedig bevállalták, hiszen ezzel versenyelőnyhöz jutottak, másrészt azt gondolták, hogy az államnál nincsen megbízhatóbb adós.
A későbbi valóság azonban nem igazolta az előfeltevéseket. Jónéhány vállalkozó mai napig vár a pénzére (közülük jópáran csődközelben). (Erről éppen minap jelent meg egy cikk is. Ennek alapján nem feltétlenül csak az állam hibás a késedelmekben, hanem a megrendelők is, akiknek a munkák végén már nem annyira fontos az adminisztráció – márpedig ezt nekik kellene elkészíteniük és beküldeniük, hogy a beszállítók megkaphassák a pénzüket.)

A következő, most is „érvényes” Napenergia Plusz Program esetében, melynek keretében max. 66%-os támogatás vehető igénybe, már kétféle pénzügyi lebonyolítás (A és B verzió) közül lehet választani: egyik esetben (A verzió) gyakorlatilag a megrendelő finanszírozza a projektet és utólag jut a pályázati pénzhez, másik esetben (B verzió) a kivitelezőn keresztül bonyolódik a pályázati pénzek folyósítása.

Hogy miért került ide ez a – látszólag nem ide tartozó – napelemes sztori?
Mindjárt kiderül!

 

Otthonfelújítási pályázat – ismét regisztrált kivitelezőkkel?

Az Otthonfelújítási pályázat tervezetéből az sejlik fel, hogy a kiíró most is valami hasonló konstrukcióban gondolkodik.  
„A Kölcsönrész és a Vissza Nem Térítendő Támogatás a Végső Kedvezményezett rendelkezése szerint utófinanszírozással, vagy közvetlen szállítói finanszírozással kerülhet folyósításra a Lakossági Eljárási Rend alapján.”

„A projektmegvalósításhoz egyebek mellett az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft. (a továbbiakban: ÉMI Nkft.) www.ofp.emi.hu oldalán nyilvántartott Szállítói (Kivitelezői) Regisztrációs Listán szereplő, a regisztrációt követően megfelelő kivitelezőkkel (integrátorok, generálkivitelezők, szakági kivitelezők) köthető szerződés. A Szállítói (Kivitelezői) Regisztrációs Listára kerülés részletszabályai – többek között úgy, mint gazdálkodásra vonatkozó adatok, szakemberek és szakmai alkalmassági feltételek, területi illetékesség és kapacitás, valamint referencia szempontokat külön … azonosítójú „Otthonfelújítási Hitelprogram Lakossági energiahatékony beruházások megvalósításához című hitelprogramban kivitelezőként történő közreműködéshez” elnevezésű Regisztrációs Felhívás tartalmazza.” (Részletek a TERVEZETBŐL)

 Nem tudom, hányan tanultak a napelemes pályázat tanulságaiból, az általam megkérdezett kivitelezők jelentős része nem szándékozik bevállalni a szállítói finanszírozást. Ha pedig ez így lesz, akkor a megrendelőknek jellemzően az előbbiekben emlegetett utófinanszírozásban kell gondolkodniuk. (A szállítói finanszírozási hajlam nyilván függeni függ attól is, hogy az adott területen mennyivel lett idén kevesebb a munkalehetőség.) 
Még az is elképzelhető, hogy a kivitelezők drágább ajánlatot adnak majd akkor, ha nekik kell – átmenetileg – finanszírozniuk a beruházást, illetve olcsóbbat, ha mindezt a megrendelő vállalja magára. (Ez egyébként korrekt megközelítés is lehetne!) 
       

Kategóriák: Egyéb

Vélemény? (0) ↓

Vélemény?