Hol van a banánhéj?

Hol van a banánhéj?

– azaz mi lehet a baj az építési szerződéssel?

nyugodtepitkezesAz építkezési folyamatot sajnos olyan területként kell elképzelni, ahol nincs egy talpalatnyi hely sem, amely „banánhéjmentes” lenne. Ha tudjuk mire kell számítanunk, és van kapaszkodónk, akkor csökkenthető a rizikó. Ezzel együtt kiemelnék egy tipikus jelenséget, ami rendkívül gyakran okoz problémákat!

 

 

 

 

Baj, ha nincs, de az sem garancia, ha van

Sokszor hallhatjuk azt, miszerint az a baj, hogy a fogyasztók nem kötnek szerződést.
Ez tényleg sokszor gondot jelent, mert részletes szerződés nélkül mind a fogyasztónak, mind a vállalkozónak minimálisak az esélyei a jogérvényesítéshez. Ez annál is inkább így van, mert még akkor sem könnyű a helyzet, ha van szerződés. A jogsértő vállalkozások ugyanis rutinosan aláírnak bármilyen szerződést, ezzel mintegy elaltatva a megrendelő gyanakvását.

Így a megrendelő kifizeti a szerződésben rögzített vállalkozási díj 10-20 százalékát előlegként a munkálatok elkezdésére, azzal, hogy a fennmaradó összeg a munkálatok befejezésekor kerül kifizetésre. A probléma akkor jelentkezik, amikor a vállalkozó kb. 3 hét után további összegek kifizetését kéri úgy, hogy még az addig átadott pénz ellenértékét sem kapta meg a megrendelő. A fogyasztó ilyenkor már nehéz helyzetbe kerül, hiszen szó szerint zsarolhatóvá válik. Ugyanis, ha nem fizet, a vállalkozó nem folytatja a munkát, így adott esetben 20%-kal kevesebb pénze marad a felújításra (vagy az adott munkafázisra). Ha fizet, fennáll a veszélye annak, hogy „dezsavű” érzése lesz.

Mennyit ér a papír?

Az Építkezők Fogyasztóvédelmi Egyesületéhez érkező panaszoknál sokszor azzal is találkozunk, hogy a vállalkozó a munka folytatásaként határozta meg a további pénzkifizetést, annak ellenére, hogy az előző „napirenden kívüli” kifizetéskor nyilatkozatot írt alá, arra vonatkozóan, hogy a munka befejezésig nem kér több pénzt.
A papírok és a nyilatkozatok tehát semmiképp nem jelentik azt, hogy a fogyasztónak nem kell elővigyázatosnak lennie. A jogsértő cégek/vállalkozók ugyanis tudják, hogy az ilyen papírokban foglalt jogok csak polgári perben érvényesíthetők velük szemben. Ha időközben netán megszűnik a vállalkozás, akkor hiába a megnyert per, az esetlegesen megítélt kártérítést nem lesz kin behajtani.

Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy a szerződések nem fontosak. Ellenkezőleg, a szerződés elengedhetetlen, de még ennél is több óvatosság és megfontoltabb magatartás kell a fogyasztó részéről a jóvátehetetlen hibák elkerüléséhez.

Flórián Zsolt
fogyasztóvédő, az Építkezők Fogyasztóvédelmi Egyesületének elnöke, nyugodtepitkezes.hu

Ha szívesen hallana többet is erről a témáról, akkor nézze meg Flórián Zsolt előadását, mely a Tervcafé 2013. májusi rendezvényén hangzott el!Kattintson ide!

 

 

 

Kategóriák: Építkezés, Jogi háttér

Vélemény? (0) ↓

Vélemény?