A garázs – igen vagy nem, és ha igen, akkor hogyan? (1.rész)

A garázs – igen vagy nem, és ha igen, akkor hogyan? (1.rész)

 – tudta Ön, hogy a garázs a háztervek készítésének egyik legneuralgikusabb pontja?

garageA Tervcafékon egyre inkább tudatosodik bennünk, hogy a családi ház tervezése során az egyik legtöbb fejtörést (és néha családi vitát!) a garázs kialakítása, elhelyezése okozza az építkezőknek mind az alaprajz, mind a ház külső megjelenése kapcsán.
Megkíséreltem csokorba gyűjteni azokat a szempontokat, amik szóba jöhetnek az ötletelések során.

 

 

 

Első döntés: kell-e egyáltalán garázs?

Minap olvastam, hogy a magyar emberek egy jelentős része csak legfeljebb 1000 Ft feletti benzinárnál tenné le az autóját. Ugyanakkor a családi házas övezetben lakók számára az autó sokszor az élet szükségszerű velejárója is (legalábbis napjaink felgyorsult életéé…). A munkába járáshoz, a gyerekek iskolába és külön foglalkozásokra juttatásához, a nagybevásárlásokhoz mind-mind jól jöhet a kocsi. Ha nem akarunk ennyire az autótól függeni, akkor bizony otthonunk helyének és fajtájának (biztos, hogy családi ház?) kiválasztását ilyen szempontból is alaposan mérlegelni kell!
Csak két rövid kérdés még ennek kapcsán:
– Van-e céges autónk, vagy éppen hajtunk-e olyan állásra, ahol ilyet kaphatunk?
– Biztos, hogy több autóra van szükség a családban? (A fenntartási költségek vetekednek a praktikummal. A környékünkön például az anyukák/apukák napjának jelentős részét az teszi ki, hogy gyerekeiket fuvarozzák a város legkülönbözőbb pontjain a legkülönbözőbb időkben zajló különórákra és sporttevékenységekre.)

Ha már eldöntöttük, hogy autó(k)ra szükségünk lesz, akkor jön a következő fontos kérdés: biztos, hogyzárt garázsban akarjuk elhelyezni a kocsi(ka)t? Számoljunk kicsit.
A gépkocsitároló-helyek kialakításával is foglalkozó 253/1997 (XII.20.) Kormányrendelet (OTÉK) egy átlagos gépkocsi méretét 4,8 x 1,8 méteresnek határozza meg. (Erre a helyre elfér például egy Passat is!)  Ebből különböző számítások után következik, hogy egy egyállásos garázs minimális mérete 2,7 x 5 m, míg egy kétállásosé 5,1 x 5 m.
(Erről a számításról nagyon jó rövid összefoglaló olvasható ide kattintva.)
Én mindenesetre óva intenék mindenkit attól, hogy ha már garázst épít, akkor ennyire kicentizze a méreteket. Egyrészt, ki tudja, mit hoz a jövő? Lehet, hogy hirtelen megkapjuk álmaink állását, pozícióját, és rögtön megdobnak bennünket egy remek, felső középkategóriás autóval! Vagy éppen beindul a vállalkozásunk és már nem tudjuk hová tenni a pénzt (Azért ezek az alternatívák manapság nem maguktól értetődőek, de azért ne legyünk pesszimisták…)
Ennél fontosabb azonban, hogy a garázs az autó elhelyezésén kívül még sok mindenre használható, pláne ha ezekre a funkciókra nem tervezünk külön helyisége(ke)t.
Szolgálhat tárolóhelyként. Akár ide is tehetjük a mélyhűtőt, de ettől függetlenül is tárolhatunk, teleltethetünk itt élelmiszert. Teleltethetjük itt virágainkat is (erről egy remek korábbi blog ide kattintva!). Tárolhatjuk itt szerszámainkat, kerti eszközeinket (például a fűnyírót – az sem kicsi!), a téli/nyári gumikat, a családtagok biciklijeit (esetleg kismotorját) – ezen kívül mindent, ami a házból kiszorul…
A Tervcafékon gyakran találkozunk olyan igénnyel is, hogy a garázsban kerüljön kialakításra egy kis barkácsműhely, ahol – többnyire a férj – fúrhat, faraghat.
Egy biztos, ez utóbbi funkciót nem tekintve a mi garázsunk a maga 42 m2-es alapterületével éppen hogy elegendőnek szokott bizonyulni (két nem túl nagy kocsi mellett)!

Mennyibe is kerül mindez?
Sokszor abba a tévhitbe ringatjuk magunkat, hogy a garázs megépítése sokkal olcsóbb, mint a ház többi részéé. De ha jól belegondolunk, mitől lenne így? Falak és tető ugyanúgy kell a garázsra (na jó, kevesebb szigetelés is elegendő a falakra és nem építünk ki bele komoly gépészetet), és bár a falakra alig kerül nyílászáró, de ezt bőven ellensúlyozza a böhöm nagy garázskapu. (Meg még az is lehet, hogy a garázsba érdemes egy drágább, például öntött műgyantás padlót készíteni.)
Kalkuláljunk tehát nyugodtan az Építem a házam I. kötetében meghatározott 200.000 Ft/m2 építési költséggel (erre mondtuk azt, hogy optimistáknak legyen ez bruttó, kissé pesszimistáknak nettó összeg). Eszerint csak a garázsra 3,5-8,4 millió forintos költség jut! Ugye milyen döbbenetes? Lehetne akár egy önálló lakás ára is!
A kérdés: biztos, hogy ezt a pénzt nem lehetne célszerűbben felhasználni a házépítésnél (például több és jobb gépészeti berendezés vásárlásához, még jobb csomóponti megoldások kialakításához)?
Lehet, hogy igen, lehet, hogy nem. A kérdéssel azonban mindenképpen foglalkozni érdemes.

Második döntés: Mi lehet az alternatíva?

A legegyszerűbb alternatíva persze az, ha nem készítünk védett helyet szegény kocsinknak, és hagyjuk a szabadban ázni-fázni.
Két dolgot azonban ilyenkor sem szabad elfelejteni.
– A már említett OTÉK (Országos Településrendezési és Építésügyi Követelmények) meghatározza, hogy lakásonként legalább egy gépkocsi tárolására alkalmas helyet kell kialakítani a telkünkön belül. (Ez azért persze a társasházaknál számít komoly megkötésnek, de azért legyünk tisztában azzal, hogy az utca nem számít „legális” tartós tárolóhelynek…);
– A kocsinak ilyen esetben is célszerű szilárd burkolaton állnia, sőt nem árt, ha a bevezető (és kivezető) útvonal is valamiképpen burkolt (ellenkező esetben egy nagyobb esőt követően könnyen dagonyává válhat a kertünk).

Ennél komolyabb alternatíva lehet az, ha fedett (de nem zárt) gépkocsi-tárolót hozunk létre.
Ez megvédi autónkat esőtől, hótól és a tűző napsütéstől, de nem nyújt minimális védelmet sem lopás ellen (ha manapság a garázs egyáltalán bármiféle védelemnek számít…), és végképp nem mentesít bennünket az őszi-téli jégkapargatás alól. (Viszont legalább a havat nem kell egy igazi téli reggelen söpörgetni a kocsiról, miközben már régen elkéstünk a munkahelyünkről…)

Legközelebb innen folytatjuk, mert bizony még rengeteg szempont felmerül akkor, amikor a garázs helyéről döntünk a családi házon belül!

(A kép forrása: www.passzivhaz-magazin.hu)

 

Kategóriák: Építkezés, Háztervek

Vélemény? (2) ↓

2 Hozzászólások

  1. zoli október 15, 2017

    Kedves Cikkíró biztos másik bolygón él. 3,5-8M? Egy normál, középosztályba tartozó család nem tud ennyit költeni. Hülyeség is. Jobb megoldás a könnyűszerkezet, akár otthon is kialakítható lemezalapra. Fémváz, rá OSB, azt utólag lehet szigetelni kívülről 3-5 centivel és szépen bevakolni később, a ház színével egyező vakolattal. Saját példán: 6×6 méretben. Alap 135 ezer forint (saját öntés), vasszerkezet 180 ezer forint (munkadíjjal együtt) + OSB 120 ezer (saját magam csavaroztam fel két nap alatt), tetőlemez 100 ezer + ereszek csavarok + 60 0000. Két garázskapu motorral 360 ezer. Egy kétállásos garázs 900-1M forint így. Ja az alját greslappal lelapoztuk, 90 ezer forint volt mindennel együtt. Ha nem vagyunk ennyire eleresztve, akkor sima lemezgarázs is jó. Előtte az volt és tökéletes volt 10 évig, műhelyként is. Szállítva, szerelve 300 – 500 ezer forintból kijön 30-40 nm. Ha kell fűtés, akkor lehet utólag is szigetelni bármelyiket, téli barkácsoláshoz 2-3 infrapanel elég. Ha folyamatos fűtést akarunk a kocsinak (de minek) akkor drágább nyilván.

    reply
    • Botond november 25, 2017

      Az ár a családi házon BELÜL, vállalkozó által számlával megépített „luxus” kivitelű garázsra lett megadva. Az Általad vázolt megoldás egy kitűnő alternatíva, én a szendvicspanelt ajánlanám megfontolásra, és a szigetelés, festés egyben meg van oldva.

      reply

Vélemény?