Most akkor maradjon az 5%-os ÁFA, vagy sem? (1. rész)

– avagy összeszedtem mindent, amit a témáról tudni érdemes!

Szerző: Bodnár György

Marad-e az 5%-os áfa?Az építőipari szakma hónapok óta lesi izgatottan, hogy marad-e a fővállalkozói tevékenységre érvényes 5%-os ÁFA az eredetileg meghirdetett 2019. végi határidő után is.
Legutóbb Varga Mihály szólalt meg  ebben a témában, és bizony, mondandója alapján a mérleg nyelve most éppen a megszűnés felé billen.
Nosza, lett nagy felháborodás és sírás-rívás a neten, már-már az építőipar (és az építkezések) végét vizionálva. (Csak egy cím: „Iszonyatos drágulást hoz a kedvezményes áfakulcs eltörlése”…)
De vajon a magánépítkezőknek van-e oka a pánikra?
Erről szól ez a pár részes blogsorozat, amiben megpróbáltam minden olyan dolgot összeszedni, ami a széles körű tájékozottsághoz szükséges a témában. (Ennek ellenére érdemes figyelembe venni, hogy ezt a blogot nem egy jogász írta!)

 

Mi is az a kedvezményes áfa lakásépítésekre?

Előrebocsátom, hogy ezzel a témával már annak idején, a kedvezmények bevezetésekor is foglalkoztunk, érdemes lehet átfutni az akkori blogbejegyzéseket ide, ide és ide kattintva!

Most egy kicsit más irányból közelítünk.
A magyarországi termék/szolgáltatás-értékesítés kapcsán alkalmazandó általános forgalmi adóról (áfa) alapvetően a 2007. évi CXXVII. törvény szól. Ez tartalmazza alapként az egészen elképesztő 27%-os adómértéket is… (Ami ha nem akkora lenne, amekkora, akkor a mostani probléma is sokkal kisebb probléma lenne…)
A törvény 82.§-a azonban meghatároz kivételeket is, melyekre extra-kedvezményes 5%-os adómérték vonatkozik. A kedvezményezett termékek a törvény 3. mellékletében lelhetők fel, ez a lista folyamatosan változik. (2018-ban például a fogyasztási célú halak is ide sorolódtak.)
Ebbe a mellékletbe (50. és 51. sorszám alatt) kerültek be a 150 m2 alatti új lakások és a 300 m2 alatti új házak a 2015. évi CCXII. törvény 24.§-a alapján:

24. § Az Áfa tv. 3. számú melléklete a 2. melléklet szerint módosul.
A 2. mellékletben pedig ez található:
50. A 86. § (1) bekezdés j) pont ja) vagy jb) alpontja alá tartozó olyan, többlakásos lakóingatlanban kialakítandó vagy kialakított lakás, amelynek összes hasznos alapterülete nem haladja meg a 150 négyzetmétert.
51. A 86. § (1) bekezdés j) pont ja) vagy jb) alpontja alá tartozó olyan egylakásos lakóingatlan, amelynek összes hasznos alapterülete nem haladja meg a 300 négyzetmétert.

(A vonatkozott hivatkozások az új építésekre szűkítik a kedvezményes áfa-kört.)

A 2015. évi CCXII. törvény  törvény következő, 25.§-a azonban mindjárt tartalmazza – elég nyakatekert módon – azt is, hogy ez a kedvezmény csak 2019. december 31-ig érvényes:  

25. § Hatályát veszti az Áfa tv. 3. számú melléklet I. részében foglalt táblázat 50. és 51. sora.
Ez utóbbi paragrafus az, ami 2020. január 1-jén lép hatályba.

Az új lakások kedvezményes áfa-körbe sorolásának meghosszabbítása tehát törvénymódosítást igényelne – most úgy tűnik, erre nincs szándék.

 

Amiről kevés szó esik a kedvezményes lakásáfa kapcsán

Az Európai Unióban alapesetben nem lehet 15%-nál alacsonyabb áfa.
Az ettől való eltérést engedélyeztetni kell, amit a magyar kormány az előbbi törvény kihirdetése előtt meg is tett.
Érdekes „aprósága” a dolognak, hogy az Unióban csak a szociális lakásépítés kaphat kedvezményes áfa-kulcsot, így a magyar kormány is ilyen célra kérte (és kapta) meg az engedélyt.
Ezzel a kérdéskörrel a Európa Tanács 2006/112/EK Irányelve (más néven HÉA Irányelv) foglalkozik (a közös hozzáadott értékadó-rendszerről), ami pontosan meghatározza, hogy kedvezményes áfa-kulcs csakis szociálpolitika keretében biztosított lakásra, lakásépítésre, felújításra és átalakításra alkalmazható.

Nyilvánvaló, hogy ennek kivédésére kerültek be a magyar törvénybe a méretbeli korlátok, az ugyanakkor erősen kérdéses a mai hazai viszonyok ismeretében, hogy egy 150 m2-es lakás, vagy egy 300 m2-es ház mennyiben tekinthető szociálpolitikailag indokolhatónak…
(Ebben egy témában egy érdekes cikk olvasható ide kattintva!)

Nyilván ahány jogász, annyi álláspont, de bizony a mostani négy éves hazai gyakorlat ugyanúgy támadható lenne Brüsszelből, mint sok más (most éppen visszafizetéssel fenyegetett) projekt – mely utóbbiakon sokszor éppen azok háborognak leginkább, akik most bőszen követelik az 5%-os áfa meghosszabbítását.

Tény ugyanakkor, hogy a „szociális” kifejezést nem csak nálunk alkalmazzák szabadon, hanem más országokban is

 

És mi a helyzet az 5 millió Ft-os Áfa-visszaigényléssel?

Megint egy kis múltidéző:
A kormány az előbbi 5%-os áfát a szervezett lakásépítésekre találta ki – az ilyen fővállalkozói tevékenységről lehet 5%-os áfával számlát kiállítani. (Később az is kiderült, hogy már a szerkezetkész állapot fővállalkozásban történő megépítése is beletartozik ebbe a kategóriába. Akit érdekel ez a téma, egy hasznos cikk ide kattintva!)
A magánépítkezőkről eleve azt feltételezték, hogy saját szervezésben építkeznek (még ha mi Az építő közösségben alapjában véve arra is biztatunk mindenkit, hogy inkább a fővállalkozói formát válassza! ), ezért nem sokkal az előbbiekben felidézett Áfatörvény módosítás után a kedvezményes áfájú építkezés lehetőségét kiterjesztették a saját szervezésben építkezőkre is. Ők azonban áfa-visszatérítés lehetőségét kapták meg – 5 millió forint áfa-értékig. (Mi is leírtuk többször, hogy a kétféle konstrukció nem keverhető: csak 27%-os áfa-tartalmú számlákra kérhető áfa-visszatérítés, és ez is csak akkor, ha az építkezést nem vontuk már bele korábban az 5%-os kedvezményes áfa-körbe.)

Az 5 millió forintos áfa-visszaigénylés lehetőségéről az a rendelet szól, amelyik egyébként alapvetően a CSOK intézményét tartalmazza: 16/2016. (II. 10.) Korm. rendelet III. fejezet. (Így mondhatjuk azt, hogy ez a rendelet alapozza meg a magánépítkezőknek adott jelenlegi könnyítéseket.)
Sajnos a 2019. december 31-i határidő ebben a rendeletben is megjelenik, tehát a jelenlegi törvényi környezetben az áfa-visszatérítés lehetősége is megszűnik 2019 végén!
69. § (3) Az adó-visszatérítési támogatás az (1) bekezdés szerinti költségekre egyidejűleg és legfeljebb egy alkalommal, 2015. január 1-jén vagy azt követően kiállított számla alapján legkésőbb 2019. december 31-ig igényelhető.

Érdekes módon ez utóbbi tényről alig esik szó, pedig igencsak érinti a családiház-építőket! (Ebből is látható, hogy a beruházói/fővállalkozói kör érdekei szembetűnőbben képesek megjelenni, bár ezen azért sok csodálkozni való nincs.)

Ennyit az „alapokról”, legközelebb már arról szeretnék írni (az sokkal izgalmasabb lesz!), hogy mit hozott az építkezőknek a most felidézett két könnyítés!  

Ha tetszett a bejegyzés és hasznosnak találta, ossza meg barátaival, ismerőseivel is!

Picture of BodnarGyorgy

BodnarGyorgy

Hasonló cikkek

Hírlevelünk

Így nem maradsz le egyetlen új információról sem.
Ha bármi izgalmas történik az építési piacon (például megjelenik egy új támogatási lehetőség, módosul egy fontos jogszabály), értesülni fogsz róla.
Ha megjelenik egy új videónk, egy új blogbejegyzésünk, ha valamilyen izgalmas rendezvényt szervezünk – ezekről mind időben értesülsz. (Itt hirdetjük meg például a Csináld magad tanfolyamainkat és a Tervcafékat is!)

Építkezőknek, felújítóknak

Építem a házam könysorozat

Írj nekünk itt

Generic selectors
Csak teljesen egyező találatok
Keresés a címben
Keresés a tartalomban
Post Type Selectors
post
Kategória szerinti szűrés
Árnyékolás
Burkolatok
Egyéb
energiatakarékos ház szakértő
Energiatakarékosság
Építési hibák
Építészet
Építkezés
Építkezés előkészítése
Építkezők mesélték
Építő közösség
Építőanyagok
Épületfizika
Érdekességek
Falazatok
Felújítás
Födém
Gépészet
Hanganyagok
Házak
Háztervek
Hőszivattyú
Infrafűtés
Jogi háttér
Kivitelezés
Költségvetés
Lakberendezés
Lakóérzet
Megújuló energia
Napelem
Nyílászárók
Ökoépítészet
Padló
Padlófűtés
Passzívházak
Pénzügyek
Szellőztetés
Szigetelés
Tervcafé
Tető, tetőtér
Tippek, ötletek
Történetek
Uncategorized
Videók
Villamosság
Vízszigetelés

Blogcikkeink

Olvass többet, legyen könnyebb